Wesela a COVID-19. Aktualne obostrzenia i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Przygotowałyśmy dla Was podsumowanie najważniejszych, aktualnych zasad obowiązujących w Polsce a także zestawienie odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane nam przez Pary Młode.

Ten post dedykujemy naszym aktualnym Parom, Parom rozważającym współpracę z nami oraz wszystkim, których dotyczy wpływ sytuacji związanej z koronawirusem na organizację wesel.

Dla wszystkich sytuacja wciąż jest nowa i niestabilna. Co za tym idzie naturalną reakcją jest, że zarówno Pary Młode, jak i firmy związane z branżą ślubną czują niepokój. Równocześnie mamy świadomość, że życie samo w sobie jest nieprzewidywalne, bez względu na aktualną sytuację światową. Nasze podejście do planowania wesel (i nie tylko wesel) nie zmieniło się. Wciąż uważamy, że planowanie jest dobre, wprowadza spokój oraz daje przestrzeń i możliwość reakcje na nagłe sytuacje, gdy się pojawiają. Jednak nasze podejście do planowania jest też takie, że życia zaplanować nie da się i czasami po prostu uruchomić trzeba plan b, c, d. Lub zareagować najlepiej jak potrafimy i jak to jest możliwe w danej sytuacji.

Opierając się na takim podejściu oraz doświadczeniu zarówno z wpływem COVID-19 na organizację wesel jak i mnóstwem innych sytuacji, które mogą wstrzymać, przesunąć lub sprawić, że wesele jest odwołane – chcemy Was uspokoić. Pary z którymi mamy ogromną przyjemność i zaszczyt współpracować wiedzą, że przed podjęciem współpracy bardzo szczegółowo omawiamy proces organizacji i koordynacji wesela. Każda z naszych Par to doceniła, twierdząc, że mając pełny obraz czują się spokojniej i pewniej. Stawmy więc czoła koronawirusowi i przejdźmy przez możliwe scenariusze, które na ten moment możemy omówić.

Chcemy Wam także powiedzieć, że my same zarówno zawodowo jak i prywatnie pielęgnujemy w sobie podejście pełne optymizmu i uśmiechu. Równocześnie patrzymy na sytuację realnie. Często potrzebujemy zrobić krok wstecz aby się zdystansować. Uwielbiamy organizować wesela, spełniać ślubne marzenia. Budować nastrój i tworzyć wspomnienia lepsze niż sceny filmowe. To nas napędza i mamy nadzieję, że spokojne czasy nadejdą szybciej, niż się spodziewamy. Nie twierdzimy, że jesteśmy odporne na stres i obawy – nie jesteśmy. Lecz mamy także świadomość, jak kluczowe jest pozytywne myślenie. Przede wszystkim nikt z nas nie jest w stanie przewidzieć przyszłości. Jesteśmy w stanie oprzeć się na faktach i doświadczeniach – o tym właśnie przeczytacie w sekcji z odpowiedziami na pytania.

Zasady obowiązujące w Polsce – wesela a COVID-19

Aktualne obostrzenia dotyczące liczby osób, które mogą wziąć udział w uroczystościach i przyjęciach okolicznościowych, w tym w weselach obowiązują w Polsce od 24 października 2020. Cała Polska znajduje się w strefie czerwonej, co za tym idzie obowiązuje całkowity zakaz organizacji wesel. Obostrzenia trwają do odwołania.

Do tej pory w Polsce funkcjonowały 3 strefy – zielona, żółta i czerwona. W tych dwóch ostatnich obowiązywały dodatkowe zasady bezpieczeństwa. Uczestników wesel, a także innych przyjęć okolicznościowych dotyczył obowiązek zakrywania ust i nosa do czasu zajęcia przez nich miejsc, w których będą spożywali posiłki lub napoje.

Aktualne zasady i ograniczenia związane z koronawirusem, jak i strefy możecie sprawdzić tutaj >> 

Najważniejsze odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez Pary Młode


Co w sytuacji, gdy nasze wesele nie może odbyć się ze względu na obostrzenia wprowadzone w Polsce (lub danym rejonie Polski) w którym jest planowane wesele lub, gdy obostrzenia wprowadzone są w kraju/miejscu w którym my mieszkamy (Pary mieszkające za granicą)?

Rozwiązania są trzy. Przede wszystkim możecie zdecydować się na przeniesienie terminu wesela na inną datę. Alternatywą jest oczywiście rezygnacja z organizacji wesela. Scenariusz drugi to jest ostatecznością, większość Par decyduje się na zmianę terminu wesela. W obu przypadkach pomagamy naszym Parom dopełnić wszelkich formalności. W przypadku przeniesienia terminu sprawdzamy dostępność wszystkich podwykonawców. Jeśli nastąpi taka konieczność – szukamy nowych. W przypadku rezygnacji pomagamy z odwołaniem poszczególnych elementów. Są także Pary, które decudyją się na organziację wesela zgodnie z aktualnie obowiązujacymi wytycznymi, czyli np. organiczając liczbę gości do formalnych wymogów.

Co w sytuacji, gdy nie chcemy podejmować ryzyka organizacji wesela w planowanym terminie, ze względu na obawy przed kwarantanną przyjezdnych gości, ograniczeniami w podróżowaniu lub np. zbyt małą możliwą liczbą gości, którzy mogą wziąć udział w weselu? Dotyczy to tez sytuacji, gdy Parze zależy, aby w weselu wzięło udział 150 osób, a nie dozwolone np. 50 osób.

Pytań tego typu związanych z różnymi sytuacjami możemy dopisać co najmniej kilkanaście. Możliwych rozwiązań i scenariuszy działania również jest kilkanaście, w zależności od rodzaju obostrzeń, terminu ich wprowadzenia w stosunku do planowanej daty wesela, etapu na jakim jesteśmy w procesie organizacji i wielu innych czynników.

Pary najczęściej rozważają przesunięcie terminu wesela. W przypadku wesel 2020, w większości przeniosłyśmy wesela na 2021.

Kolejną możliwością jest zmiana formuły i/lub miejsca wesela, czyli w tym przykładowo zamiast organizacji wesela dla 150 osób, organizacja kameralnego przyjęcia dla 50 gości. Takie przypadki także miałyśmy w tym roku, łącznie ze zmianą miejsca wesela (związane z wymaganymi limitami osób). Tego typu decyzje podejmowały Pary, którym zależało aby wesele odbyło się w tym 2020 i nie brały pod uwagę kolejnych lat.

Miałyśmy także przypadki podziału wesela na dwie osobne mniejsze imprezy w różnych terminach. Jedną dla najbliższych i rodziny a drugą dla znajomych.

Popularny wśród naszych Par planujących ślub konkordatowy było także wzięcie tylko ślubu cywilnego w tym roku z obiadem lub małym przyjęciem. Imprezewa weselna w tych stytuacjach jest przeniesiona na 2021.

Co jest zawarte w umowie z Wami – jako wedding plannerkami? Co nam gwarantujecie i zapewniacie w sytuacji konieczności lub chęci zmiany terminu wesela ze względu na obostrzenia COVID-19?

Jeżeli Wasz ślub nie może przebiegać zgodnie z planem ze względu na ograniczenia w podróżowaniu, obostrzenia obowiązujące w Polsce czy Waszą subiektywną decyzję o zmianie terminu wesela rozwiązania zapewniające nasze pełne wsparcie są zawarte w umowie. Co to znaczy w praktyce?

Zajmujemy się zmianą terminu Waszego wesela, w tym wszystkich potwierdzonych usług i dostawców, a w razie potrzeby znalezieniem nowych dostępnych w przypadku, gdy któraś firma jest niedostępna w nowym terminie. Oznacza to również, że pomagamy z formalnościami koniecznymi do zmiany terminu wesela. Odpowiedź na pytanie jak przebiega ten proces znajdziecie poniżej w dedykowanym punkcie.

Jeżeli podpiszemy z Wami umowę, to czy są dodatkowe koszty związane ze zmianą terminu wesela?

W ramach umowy zapewniamy Wam możliwość zmiany terminu wesela. Jest to opcja dodatkowo płatna (szczegóły są zawarte w umowie), ponieważ wychodzi za standardowy zakres organizacji wesela i wymaga od nas dodatkowego czasu oraz pracy. Dodatkowa formalność między Wami a nami to podpisanie aneksu do naszej umowy, gdy nowy termin jest określony.

W tej cenie otrzymujecie od nas pełne wsparcie. Zajmujemy się kontaktem ze wszystkimi podwykonawcami i usługodawcami w celu weryfikacji ich dostępności w wyznaczonym nowym terminie, formalnościami związanymi ze zmianą daty. Jeżeli jest taka konieczność pomagamy także w procesie rozwiązania umowy w sytuacji gdy np. na 10 usługodawców większość ma dostępny termin, ale nie wszyscy. Wtedy też szukamy dla Was zastępczej firmy oferującej daną usługę na minimum takim samym poziomie jakości. Jesteśmy z Wami w stałym kontakcie, macie od nas pełne wsparcie i pomoc.

Jak przebiegał proces zmiany terminów wesel w 2020 roku?

Po decyzji o przeniesieniu wesela na inną datę, w imieniu naszych Par, kontaktowałyśmy się z wszystkimi usługodawcami z zapytaniem o nowy, wyznaczony dostępny termin (lub terminy). Ważne, aby rozpocząć od miejsca przyjęcia. Najbardziej komfortowa jest sytuacja, gdy są przynajmniej dwa lub trzy nowe alternatywnie terminy tak, aby móc wybrać finalnie taki w jakim jak najwięcej (idealnie gdy wszyscy) jest dostępnych z potwierdzonych już usługodawców. W przypadku gdy, ktoś z usługodawców nie był dostępny w nowym terminie następowało rozwiązanie umowy. My zajmowałyśmy się znalezieniem zastępstwa usługodawcy na takim samym lub wyższym poziomie. Przełożyłyśmy na 2021 mnóstwo wesel, ze względu na fakt iż pracujemy w większości z Parami zagranicznymi, w tym także poza Europą m.in. z USA i Australii. W przypadku Par mieszkających w Polsce, miałyśmy większe pole manewru i elastyczność, aby wdrożyć inne scenariusze działania, gdyż sytuacje w większosći nie były obarczone np. utrudnieniami w podróżowaniu gości czy samej Pary.

Jaką politykę mają inne firmy z branży weselnej np. sale weselne?

Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi ze względu na różne możliwe scenariusze. Umowy, które zawieracie z usługodawcami są różnie skonstruowane. To czego możecie być pewni, to fakt, że wszyscy mają zrozumienie do aktualnej, wyjątkowej sytuacji i są otwarci na wspólne szukanie rozwiązań dotyczących zmiany terminu wesela na bardziej dogodny i realny termin. W tym przypadku umowy i zamówienia są aneksowane, zaliczki i zadatki najcześciej przechodzą na poczet nowego terminu. Cennik oferty może ulec zmianie w przypadku dat w kolejnych latach, lecz to także nie jest regułą a zależy od specyfiki danej usługi. W przypadku, gdy nie udaje się znaleźć nowego dostępnego terminu konieczne jest rozwiązanie umowy lub organizacja wesela w planownaym terminie w oparciu o aktualnie obowiązujące zasady. W przypadku rozwiązania umów wpłacone kwoty mogą być bezzwrotne lub zwrotne częściowo lub w pełni, w zależności od zapisów w umowie a także aktualnie obowiązujących obostrzeń czy konstrukcji umowy i specyfiki usługi.

Jak Wy – konsultantki ślubne pracujecie w czasie pandemii?

Nasza praca wygląda praktycznie bez zmian. Wciąż działamy, planujemy, jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi Parami. Większość spotkań odbywa się w formie online (Zoom, Skype, WhatsApp). Ze względu na pracę z Parami zagranicznymi nie jest to dla nas nowość. Oczywiście podczas wizyt w obiektach czy spotkań zachowujemy wszelkie możliwe środki bezpieczeństwa – dystans, dezynfekcja, maseczki.

Podsumowanie

Podkreślamy, że każdy przypadek jest indywidualny i wymaga analizy oraz podjęcia kroków najlepszych dla danej sytuacji. Nie omawiamy tutaj także sytuacji zmian z dnia na dzień dozwolonej liczby osób. Są to przypadki nagłe.

Jeżeli macie bardziej szczegółowe pytania – zapraszamy do kontaktu mailowego na hello@cherrymarry.pl. Życzymy Wam dużo zdrowia, siły i mimo wszystko pozytywnego nastawienia i uśmiechu. Kochani – trzymajcie się ciepło!

Edyta & Aleksandra