Koszt wesela to temat, który budzi wiele kontrowersji. Jeżeli stawiasz pierwsze kroki w planowaniu tego niezwykłego dnia, od razu uprzedzamy, że jest to temat rzeka. Pary Młode mają bardzo odmienne wyobrażenie na temat świętowania tej uroczystości. Co więcej, ceny różnią się w zależności od województwa i miasta, w którym chcecie zorganizować ślub swoich marzeń.
Dlatego, gdy przychodzicie do nas i pytacie: „Jak wygląda realny koszt wesela” najpierw musimy porozmawiać o Waszych planach i wyobrażeniach związanych z uroczystością. W kwestii organizacji tego wyjątkowego dnia nie ma żadnych granic. Nie możemy Wam obiecać, że budżet będzie oscylował wokół danej kwoty. Widełki cenowe są uzależnione od szczegółowo nakreślonych potrzeb. Co zrobić, jeżeli jeszcze ich nie znacie? Tu wkraczamy my. Zorganizowałyśmy wiele niezwykłych ślubów i śpieszymy z pomocą.
Zobacz inne najchętniej czytane posty:
Najpiękniejsze kameralne przyjęcie weselne w Krakowie. Gdzie je urządzić? >> W zestawieniu 23 miejsc na wesele od kilkunastu do 60-80 osób odnajdziesz cały wachlarz stylów oraz propozycję na każdą kieszeń i gust!
Najpiękniejsze suknie ślubne w Krakowie – chcesz wiedzieć, gdzie je znaleźć? Jesteś w bardzo dobrym miejscu! Zobacz pierwszą część naszego Przewodnika Panny Młodej z zestawieniem salonów najpiękniejszych sukni ślubnych w Krakowie >>
Poszukujesz zupełnie wyjątkowej kreacji na swoje wesele? Poznaj suknie ślubne polskich projektantów, którzy rozkochali w sobie panny młode z całego świata. Zobacz drugą część naszego Przewodnika Panny Młodej z z listą najlepszych atelier polskich projektantów >> Do zestawienia dokładamy kilka propozycji salonów ślubnych z innych części Polski!
Chcesz wiedzieć więcej?
Sprawdź naszą bazę wiedzy Cherry Marry Academy >> Czekają tam na Ciebie ebooki z konkretnymi i praktycznymi wskazówkami oraz narzędziami. Materiały pomogą Ci w bezstresowym planowaniu wesela!
Znajomi wspominali Wam, że cena wesela jest zależna przede wszystkim od liczby gości, których zaprosicie? Niestety, gdyby to było takie łatwe, nie tworzyłybyśmy tego artykułu. Owszem, jest to jedno z najważniejszych pytań, które musicie sobie zadać przed organizacją wesela. Jednak określenie budżetu tylko na podstawie tej jednej liczby jest niczym “wróżenie z fusów”.
Słuchając innych par, możecie usłyszeć wiele wersji. Jedni zorganizowali wesele za 60 tys. zł, inni za 110 tys. zł, a znajomi znajomych wydali 160 tys. zł. I o co w tym wszystkim chodzi? Przecież te kwoty są znacząco różne! No właśnie. To nie jest żaden błąd ani plotki. Jako doświadczone konsultantki ślubne możemy potwierdzić Wam, że każda z tych kwot jest jak najbardziej realna. Co więcej, wszystkie mogą dotyczyć wesela na 100 osób.
Dlatego nie ma sensu porównywać się z innymi. Każdy ma odmienne możliwości, marzenia i plany. Ślub to bardzo osobista uroczystość i zakochani mają prawo organizować go według własnych wytycznych. Generalizowanie i sprowadzenie budżetu weselnego do kalkulacji, w stosunku do liczby zaproszonych gości, może wprowadzać przyszłą Parę Młodą w duży błąd.
Dobrze, zatem przejdźmy do szczegółów. Poniżej przedstawimy Wam uniwersalną listę kilku podstawowych pytań, które powinniście sobie zadać, zanim zaczniecie planować budżet. Mają one duży wpływ na całościowy koszt wesela.
* Uwaga! W tekście wskazujemy kilka „średnich cen” za usługi, które możecie napotkać w 2020 roku w województwie małopolskim.
Choć odpowiedź mogłaby wydawać się oczywista, potrafi wiele namieszać w kosztach i realnie wpłynąć na ostateczny koszt wesela. To naturalne, że w budżet ślubny wliczycie cenę uroczystości zaślubin oraz wesela. Schody zaczynają się jednak dalej. Co z noclegiem dla gości, i poprawinami? Czy w budżet weselny wliczacie również wieczór panieński oraz wieczór kawalerski? Jak podchodzicie do tematu kolacji próbnej lub przedślubnych spotkań ze znajomymi? Jak widzicie, możliwości jest sporo, a każde dodatkowe wydarzenie podnosi wydatki.
W dzisiejszych czasach Pary Młode rzadko pochodzą z jednego miasta. Czasem ich bliscy na uroczystość zaślubin muszą dojechać z najodleglejszych miejsc na świecie. Międzynarodowe wesela wymagają dodatkowej opieki nad gośćmi. Podobnie sytuacja wygląda, gdy zakochani pochodzą z odległych regionów Polski. Zastanówcie się, kto wybiera i opłaca nocleg – Wy czy goście indywidualnie?
Jeżeli marzycie o ślubie w miejscu, do którego wszyscy muszą dojechać – pamiętajcie, że ten koszt może znacząco wpłynąć na całokształt budżetu. Przykładowo, nocleg dla 100 osób może wynieść około 14 tys. zł, zakładając średnią cenę – 280 zł za 1 pokój 2-osobowy. Oczywiście cena pokoju jest uzależniona od wielu czynników m.in. lokalizacji i standardu obiektu.
Marzycie o weselu w bankietowej sali, a może bliższy wydaje Wam się plener? Druga opcja jest coraz częściej wybierana ze względu na wysokie walory estetyczne przyjęcia. Jednak to, co pięknie wygląda na zdjęciach, zazwyczaj jest obarczone dodatkowymi kosztami.
Organizując wesele w plenerze, musicie mieć na uwadze koszty wypożyczenia namiotu, podestu, stołów, krzeseł, oświetlenia, zaplecza sanitarnego oraz wszystkich detali. Ceny są bardzo różnorodne. Są zależne od wielu czynników. Przykładowo koszt stołu determinuje jego kształt oraz rozmiar. Firmy cateringowe w cenie menu zazwyczaj oferują standardowy wystrój stołów, białe obrusy i określony typ krzeseł. Jeżeli chcecie spersonalizować swój wystrój, musicie liczyć się z dodatkowymi kosztami. Podobnie sytuacja wygląda w obiektach weselnych – restauracje i hotele dysponują określonym standardem wystroju – za wszystkie modyfikacje i wymarzone dodatki będziecie musieli dopłacić.
Wiecie, ile przykładowo kosztuje 100 krzeseł ślubnych w popularnym modelu chavari? Około 4 tys. zł (wliczyłyśmy już w to transport, montaż i demontaż). Oczywiście, jest to tylko przykład, ponieważ wiele zależy od pozostałych zamówień w danej firmie (jeżeli składamy zamówienie na wszystkie elementy wyposażenia ślubu w jednym miejscu, z pewnością cena będzie trochę niższa).
Nigdy nie należy porównywać kilku różnych obiektów weselnych tylko na bazie cen. Przecież w ich zakres wchodzą bardzo często zupełnie inne usługi i dania. Zawsze należy szczegółowo przeanalizować wszystkie koszty dodatkowe. Każda restauracja, hotel, dom weselny ma swoją, indywidualną politykę cenową i zazwyczaj proponuje kilka opcji do wyboru – od standardowych pakietów po wersję premium, wzbogaconą o dodatkowe elementy.
Przykładowo, w pierwszym miejscu cena menu ślubnego za osobę wynosi 300 zł. W drugim obiekcie cena kolacji weselnej wynosi 260 zł za osobę, ale po bliższym zapoznaniu się z ofertą okazuje się, że pozostałe koszty są „ukryte” w usługach dodatkowych.
Reportaż fotograficzny to niezwykle ważny elementy budżetu weselnego. Cena za 10-12 h pracy fotografa może wynosić 4.5 tys. zł, 8 tys. zł lub więcej. Wiele zależy od jakości i walorów wykonywanych zdjęć, liczby fotografów obecnych na ślubie, stylu pracy oraz zakresu oferty.
Zanim rozpoczniecie planowanie budżetu, zastanówcie się, czy chcecie mieć sesję narzeczeńską, sesję plenerową oraz ile godzin wesela chcielibyście uwiecznić. Warto też zwrócić uwagę, co konkretnie zawiera oferta – ile zdjęć otrzymacie jaki jest czas realizacji oraz w jakiej formie zostaną Wam dostarczone zdjęcia.
Czasami tańsze oferty fotografów są dość mocno „okrojone”, a każda następna usługa znacząco zwiększa koszt wesela. Dlatego, tak jak w przypadku menu, nie warto sugerować się tylko ceną. Pamiętajcie zdjęcia do pamiątka na całe życie!
Ubrania to najbardziej indywidualna część budżetu ślubnego. Co więcej, ich ceny mają duży wpływ na ostateczne wydatki ślubne. Strój Pary Młodej może kosztować zarówno 4 tys. zł, jak i 15 tys. zł lub więcej. W tej kwestii nie ma co polemizować i porównywać się z innymi.
Warto pamiętać, że sukienka i garnitur to oczywiście nie wszystko. Buty, bielizna, pozostałe dodatki oraz biżuteria generują dodatkowe koszty, które bardzo często są pomijane przez Pary Młode w ostatecznym podliczeniu.
Ważną pozycją w budżecie weselnym jest wybór odpowiedniej oprawy muzycznej. W tej kwestii nie warto godzić się na kompromisy – jakość jest niezwykle ważna!
Jeżeli decydujecie się na zespół muzyczny, musicie przygotować się na wydatek rzędu 6-15 tys. zł. Jak widzicie, rozpiętość cenowa jest dość duża. Wiele zależy od składu zespołu, jego doświadczenia, czasu grania oraz liczby osób, które wystąpią. Znakomite wokale, w tym także znani artyści z talent show zazwyczaj występują w droższych zespołach – choć oczywiście nie jest to regułą.
Podobnie sytuacja wygląda z dj-em. Koszt jego wynajęcia waha się w okolicach 5-7 tys. zł. W cenie może być konferansjerka w różnych językach, prowadzenie weselnych zabaw, dodatkowi wokaliści lub instrumenty na żywo.
Pamiętajcie, że przy rezerwacji wybranego zespołu lub dj-a warto dopytać o dodatkowe opłaty. Usługodawcy mogą wymagać pokrycia kosztów dojazdu lub noclegów oraz opłaty z tytułu ZAIKS. Zdarza się, że po stronie Pary Młodej pozostaje także rider techniczny, nagłośnienie lub oświetlenie, które zbuduje romantyczny nastrój.
Gdy mamy już salę weselną, ubrania, fotografa oraz oprawę muzyczną przechodzimy do tematu dekoracji. Tu pierwszym pytaniem, które należy sobie zadać jest to, co dokładnie wchodzi w zakres usług florystów.
Oferta pracowni florystycznej może obejmować:
Oprócz samego zakresu dekoracji, na koszt pracy florysty wpływają głównie Wasze oczekiwania. Możliwości macie multum. Ograniczeniem jest jedynie Wasza wyobraźnia.
Floryści spełnią Wasze życzenia zarówno w kwestii nietypowych i poza sezonowych kwiatów, jak i przygotowania wszelkich dodatków tj. specjalna zastawa, serwety, świeczniki, kolorowe obrusy, zdobione serwety, upominki dla gości, winietki, menu, numeracja stołów, dekoracja sufitu, organizacja strefy chillout, oświetlenie zewnętrzne oraz wiele, wiele więcej.
Tak wiemy – jest tego naprawdę dużo. Stąd nie da się jednoznacznie wskazać ceny współpracy z florystami i dekoratorami. Wszystko zależy od Was. Dla przybliżenia średnia cena za bukiet ślubny to 250/350 zł i więcej, jedna kompozycja niska na stół to minimum 200 zł, wysoka minimum 300 zł.
Do budżetu ślubnego warto wliczyć także koszt makijażu i fryzury ślubnej oraz ich wersji próbnych. Przyjęło się, że najwygodniejszym rozwiązaniem jest przyjazd stylistów do miejsca, w którym trwają przygotowania. Zdarza się, że jest to możliwe tylko wtedy, gdy z usług korzystają także panie towarzyszące – druhny, świadkowa lub mama (minimum 4-5 osób).
Koszt upięcia Pani Młodej oraz makijażu to około 500 – 700 zł. Oczywiście wszystko zależy od wyboru konkretnych stylistów, fryzury i ewentualnych kosztów dojazdu, o które warto dopytać.
Tu oczywiście również nie macie żadnych ograniczeń, choć jako specjalistki w organizacji ślubów zachęcamy Was, aby nie przesadzać. Goście nie mogą mieć „napiętego grafiku”. Podczas tej pięknej uroczystości najważniejsza jest wspólna zabawa i rozmowy, czas spędzony razem, relaks i możliwość nacieszenia się sobą. Dodatkowe atrakcje zawsze solidnie obciążają koszt wesela, stąd należy dobierać je z głową.
Podczas wyboru konkretnych usługodawców, tak jak przy wyborze zespołu, menu, czy fotografa, należy zadać im kilka dodatkowych pytań, które doprecyzowują zakres usług.
Przykładowo, biorąc pod lupę usługi barmańskie, należy ustalić następujące sprawy:
Gdy przebrniecie przez pełen zakres budżetu ślubnego, warto zastanowić się nad tym, co jest dla Was ważne w organizacji tak niezwykłego dnia. Oczywiście nie o to chodzi, aby wybierać samych najdroższych usługodawców na rynku. W ten sposób można postępować tylko wtedy, gdy ma się nieograniczony budżet, ponieważ branża ślubna jest otwarta na spełnienie każdego marzenia. Musicie mieć jednak świadomość, że dobre, wartościowe usługi nie należą do najtańszych – zresztą tak jak w każdym innym obszarze życia.
Jak widzicie, nie da się jednoznacznie określić ile kosztuje wesele. Nie warto sugerować się też opiniami innych, ponieważ składowych budżetu jest naprawdę wiele. Możecie podsumować średni koszt wesela, jednak nie będą one w pełni odzwierciedlały realnego budżetu ślubnego.
Logistyka i organizacja tego niezwykłego dnia wymaga sporo wysiłku i czasu. Aby dobrać doskonałych usługodawców należy sprawdzić ofertę kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu firm. Dobrze, jeżeli przygotowania rozpoczniecie odpowiednio wcześnie. Oczywiście nie ma tu jednej reguły, dużo zależy od tego w jakich dniach będzie odbywać się Wasza uroczystość. Wiele Par Młodych przygotowania rozpoczyna na około 2 lata lub 1,5 roku przed ślubem. Gdy planujecie ślub poza sezonem lub w inny dzień niż sobota, z powodzeniem możecie rozpocząć planowanie nawet na 6-8 miesięcy przed uroczystością.
Jeżeli cała ta lista jest dla Was trochę przerażająca, nie wiecie za co się zabrać lub nie chcecie przepłacić za wesele – skorzystajcie z usług profesjonalistek 😉
Zorganizowałyśmy dziesiątki, niezwykłych uroczystości ślubnych. Posiadamy niezbędną wiedzę, wieloletnie doświadczenie na rynku oraz bogatą bazę kontaktów.
Doskonale wiemy jak dysponować budżetem ślubnym, gdzie lepiej dołożyć, a gdzie z powodzeniem można trochę uciąć. Gdy widzimy, że dana atrakcja nie do końca wpisuje się w Wasze priorytety, mówimy wprost – tę kwotę lepiej przeznaczyć na podróż poślubną lub inny cel!
Nim przejdziemy do organizacji ślubu, staramy się, jak najlepiej poznać Wasze potrzeby i marzenia. Umiejętnie układamy listę Waszych priorytetów. Budżet weselny planujemy w formie, która prezentuje kilka propozycji cenowych wraz ze szczegółowym nakreśleniem zakresu wszystkich usług. Prześwietlamy wszystkie haczyki, zatem możecie zapomnieć o niespodziankach związanych z dodatkowymi kosztami.
Musicie pamiętać, że przygotowania do ślubu to jeden z piękniejszych okresów w Waszym życiu. Czy warto tracić czas i zarywać wolne weekendy oraz nocki na mnóstwo formalności, stres i wielogodzinne poszukiwania usługodawców? Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami. My z przyjemnością sprawimy, że to będzie niezwykły czas i zupełnie wyjątkowa uroczystość.
Zapraszamy!
Chcecie być na bieżąco z informacjami na temat organizacji ślubu? Śledźcie nasz profil na Instagramie.
Gorąco zapraszamy Was do kontaktu: hello@cherrymarry.pl lub +48 608 348 655.
Copyrights CherryMarry 2019